1.
GİRİŞ
Kovulmuş
şeytandan Allah’a sığınırız. Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla.
Bizleri
yaratan; hayrı ve şerri, iyilik ve kötülüğü, takva ve fücuru yaratıp bizlere
bunları temyiz edip içlerinden güzel olanını seçmeyi nasip eden Rabbimize
hamdolsun. Güzel ahlakı tamamlamak için gönderilen, hayatının her alanında
bizler için üsve-i hasene olan peygamberimiz Hz. Muhammed (sav)’e salatü selam
olsun.
İslam
Ahlakı’na ilişkin bir kitap oluşturma fikri öncelikle uzun süredir yapılagelen
Ahlak sohbetlerini çerçevesi daha belli ve daha güncel bir müfredata kavuşturma
ihtiyacından ortaya çıktı. Ahlak sohbetlerine katkı sağlayan arkadaşların
desteğiyle böyle bir kitap oluşturma yolculuğuna çıkmış olduk.
Bununla
birlikte güncel örnekliklerin de anlaşılır biçimde ortaya konulacağı Ahlakı
eserlerine olan ihtiyaçta bir gereklilik. Bu nedenle modernleşme ve teknolojik
gelişmelerden doğan insanlar arası ilişkiler ve yaşam tarzındaki yeni ahlaki
deformasyonların tespiti ve çözüm önerilerini içeren bir çalışma ortaya koymak
için gayret gösterdik. Çünkü hızla değişen dünyada ahlaki sorunlarımızı tespit
ve hakikatlerimizi temsil etmek noktasında ümmet olarak ciddi zaafiyet içerisindeyiz.
Bugün Müslüman toplumlarda bırakalım İslam’ın çok belirgin emirlerinin
yapılmasını, yasaklarından kaçınılmasını; İslami olana karşı büyük bir
kayıtsızlık söz konusu. Ayrıca bugün gayri İslami olan amellerin fütursuzca
işlenmesi, sapkınlıkların yapılması ve bunların hem aleni hem de yaygın şekilde
karşımıza çıkması yaşanan sapmayı gözler önüne sermektedir. Söz konusu bu tablo
karşısına olması gereken İslam Ahlakı’nı koymak bir tür bu çağa ayna tutmak
olablirdi ve kitabı oluşturarak bu niyetimiz için küçükte olsa bir adım atmak
istedik.
Kitaba katkı
sağlayan kardeşlerimize konuları paylaştırıp ilgili konuda ders notu
oluşturulmasını sağladık. Oluşan her bir ders notunu pandemi öncesinde yüz yüze
ve projeksiyonla yansıtarak, pandemi ve sonrasında ise uzaktan yapılan
toplantılarla “birlikte müzakere ederek” nihai haline ulaştırdık.
Her bir
konunun hep birlikte müzakere edilmesi tabi beraberinde sürecin uzun zaman
almasını getirdi. Dört ay (Ayda dört oturumdan on altı oturum) sadece bir
dersin müzakerisinin sürdüğü vaki oldu. Her konunun ekiple (Ahmet Eser, Emre
İlsever, Fikri Ünsal, Hikmet Sönmez, Muhammed Çelik, Mustafa Deniz, Rahmi
Gündüz, Taha Levent Dökme) birlikte toplu müzakere edilmesi ‘konuya farklı
gözlelerle bakma imkânı sağladığından’ bazen bir başlığın, bazen bir paragrafın
bazen bir cümlenin bazen bir kelimenin çıkarılması veya eklenmesi gibi bir
hassasiyeti de beraberinde getirdi. Nihayetinde tüm konuların tamamlanması on
yılı aşkın bir süre almış oldu.
Konu
içeriklerini hazırlarken eski eserleri ve yeni çalışmaları imkanlarımız
elverdiğince taramaya çalıştık. Eski eserlerin konuyu daha derinlemesine ele
aldıklarını gördük. Özellikle İmam Gazali’nin İhya-u Ulumiddin eserine
yoğunlaştık ve çoğunlukla bu eseri merkeze alarak konu içeriklerini oluşturmaya
gayret ettik. Ancak burada İhya’nın merkeze alınmasının bir zorluğu vardı: İmam
Gazali’nin bize sunduğu dünya ile günümüz dünyası birbirinden hayli uzak iki
dünya idi. İhya’da çok üst seviyede hassasiyetlerden bahsedilirken günümüzde
Müslümanlar çok genel doğruları yapmaktan dahi uzak olabiliyorlardı. İhya’da
konuların ele alınışını gördükçe sarsılıyorduk ve günümüze teşmil etmekte
zorlanıyorduk. Bu duruma rağmen tercihimiz İhya’yı merkeze alma yönünde oldu.
Çünkü her ne kadar İhya’da gösterilen hedefler bugünün Müslümanı için ulaşılması
güç hedefler olsa da bizleri içinde bulunduğumuz gafletten ancak İmam Gazali
tarzı bir bakışın uyandıracağını düşündük. Derse katılanların bir anda İhya’da
belirtilen hedeflere ulaşmak istemesi baştan hüsranla bitecek bir yolculuktu.
Biz bu konuda kendimize, okuyucuya ve derslere katılanlara şöyle bir çıkış yolu
bulduk: Belirtilen “hedef insana” bir anda ulaşamazdık ama hepimiz olumlu yönde
kendimizce bir adım atabilirdik. Böylece herkes bulunduğu konuma göre imkân
dahilinde olan bir ilerlemeyi yapabilecekti.
Yine konu
içeriklerini oluştururken güncel konulara, yaşadığımız problemlere ve
örnekliklere yer vermeye gayret ettik. Müfredat konu başlıklarının daha önceden
farklı gruplarla işlenmiş olması ve bu dersleri yapan hocaların ekibimizde yer
alması hedeflenen içeriklerin hazırlanmasına katkı sağladı. Böylece eklenecek bir metnin muhataplarda
nasıl bir karşılık bulacağı konularında kanaat oluşturup oluşan nihai karara
göre içeriklerde ekleme veya çıkarma yapabildik. Bu nedenle müfredatımızın
uygulanabilirlik yönüyle ayakları yere basan bir içeriğe sahip olduğunu
söyleyebiliriz.
Metinleri
yazarken akademik bir kaygı gözetmedik, sade bir dil kullanmaya gayret
gösterdik. Kullandığımız kavramların İslami ıstılaha uygunluğunu da gözettik. İçerikleri
oluştururken belli bir şablon ile metinleri oluşturmaya çalıştık. Bu amaçla
konuları “Giriş, kavram tahlili, ilgili ayet-hadisler, konunun önemi,
fayda-zararları, faydayı artırma zararı azaltma, sonuç ve ödev” şeklinde
özetleyebileceğimiz bir yapıda oluşturduk. Referansları alıntı yapılan metnin
hemen peşine yazdık. Ayet meallerini Diyanet Vakfı mealinden aldık.
Dersimizle
ilgili olarak aşağıdaki hususları da ifade etmek isteriz:
a.
Dersin Tanımı ve İçeriği:
Dersimiz, İslam Ahlakı konularından müteşekkil toplam 34
başlık içermektedir. Başlıklar, İÇİNDEKİLER bölümünde ayrıntısıyla açıklandığı
gibidir.
b.
Dersin İşleniş Biçimi ve Anlatım
Metotları:
Dersin işlenişi, yer yer talebelerin katılımıyla
birlikte, ağırlıklı olarak ise hocanın tek taraflı bir anlatımı üzere olacak;
genel itibariyle Kur’an’da, sahih hadislerde ve İslam âlimlerinin çeşitli
eserlerinde geçen ahlakî amellerle ilgili ikaz ve teşvikler paylaşılıp
karşılıklı nasihatleşilecektir. Usûl olarak, ilmi disiplinden dışarı
çıkılmamaya gayret edilecektir.
c.
Dersin Amaçları ve Talebede
Beklenilen Davranış Değişikliği:
Dersimizin nihaî amacı; Allah’ın rızasını her şeyden
üstün kılmak, onu kazanmaya vesile olacak amellerimizi ve bunu sağlayacak olan
ilmimizi arttırmak, böylece Allah’a yakın olmaya çalışmaktır.
Kısaca; talebelerde ilim, amel ve irade değişikliği
meydana getirmektir.
Buna bağlı olarak, diğer alt amaçlar şu şekildedir:
- İslam ahlakını öğrenmek ve onunla ahlaklanmak,
- Cahiliye ahlakından uzak durmak,
- İbadetlerde Sünnete uygun bir biçimde amel etmek,
- Bid’at uygulamalardan kaçınmak,
- Resulullah’ı tüm davranışlarımızda tek örnek ve rehber
edinmek,
- Sahih bir İslamî düşünceye sahip olmak.
Ayrıca belirtmeliyiz ki, her ders başlığının kendine has,
birbirinden bağımsız ve farklı amaçları söz konusudur.
d.
Dersin Özeti ve Ana Fikri:
Dersimiz ana hatları itibariyle; (1) Ahlaka dair teorik
ve felsefî konuların ele alındığı Giriş Kısmı, (2) Nefsin ve kalbin durumlarını
içeren, daha çok Mühlikat (Helak edici sıfatlar) diyebileceğimiz sıfatların ele
alındığı Ferdi Ahlak Bölümü, (3) İbadetlerin ahlakî boyutlarının ele alındığı,
daha çok Münciyat (Kurtarıcı sıfatlar) diyebileceğimiz sıfatların ele alındığı
Kulluk Ahlakı Bölümü ve (4) Toplum ve aile içi ilişkilerin ele alındığı İçtimai
Ahlak Bölümü olmak üzere 4 kısımdan oluşmaktadır.
Tüm ders başlıklarının ana fikri; Kur’an’ın belirttiği ve
Resulullah’ın gösterdiği ahlak nizamına bağlı kalmak ve diğer tüm cahilî
yaşayış ve düşüncelerden uzak durmak gerektiğidir.
e.
Dersin Araç-Gereçleri ve
Ödevleri:
Dersimizde kullanılacak araç-gereç ve ödevler, hocaların
seçimine bağlı olarak, çeşitlilik arz edebilir. Örnek olarak; yazı tahtası,
projeksiyon aleti, çeşitli eserler, resimler, videolar, dinletiler, kostüm ve
cisimler olabilir.
Ödevler ise anlatılan konuyla ilgili olacak şekilde;
Kur’an, zikir, namaz, oruç, tesbih, dua, vird, okuma, dinleme, izleme,
araştırma ve terk etme nevinden salih amellerdir.
Hangi derste hangi ödevin verileceği, ÖDEVLER bahsi
içersinde ayrıca belirtilmiştir.
f.
Dersin Referansları:
Derste kullanılacak referans eserler 3 sınıfa
ayrılmıştır: (1) İlk dönem İslam âlimlerinin kaleme aldığı klasik ve temel
nitelikteki Kaynak Eserler, (2) Yakın dönem Müslüman âlim ve yazarların kaleme
aldığı yardımcı nitelikteki Tali Eserler, (3) Çoğunluğu Müslüman olmayan
pedagoji, istatistik, psikoloji ve felsefe gibi ilimlere vakıf kimselerin
kaleme aldığı İhtisas Eserleri. KAYNAKLAR başlığı altında referans eserlere
ulaşılabilir.
g.
Dersin Süresi:
Etkili bir eğitim-öğretim için takribi 45 dk.lık bir ders
anlatım süresi gözetilmeli, ders bitiminde ise ilave 15 dk. kadar soru-cevap
faslı, kitap tavsiyeleri ve verilecek ödevler hakkında ilan yapılmalıdır.
Böylece toplam 1 saati geçmemelidir.
h.
Dersle İlgili Olarak Talebelerin
Dikkat Edeceği Hususlar:
- Derslere vaktinde gelmek,
- Derslere -sağlık gibi zaruret halleri hariç- zorunlu
olarak devam etmek,
- Derse katılamama durumunda mazeretini önceden
bildirmek,
- Derste verilen ödevleri yapmaya gayret göstermek,
- Dersin amaç ve içeriğinden dışarı çıkacak sual ve
taleplerde bulunmamak,
- Derste anlatılanları derste bırakmamak ve hayata
taşımak…
Bu hususlar hoca tarafından önemle takip edilmelidir!
Kitabımızdaki güzellikler Rabbimizin bizlere lütfudur,
hatalar ise bizdendir. Rabbimizden kusurlarımızı affetmesini dileriz.
Bu eseri tamamlamayı lütfettiği için Rabbimize sonsuz
şükürler olsun.
Gayret
bizden, tevfik Allah’tandır.
28.02.2024
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder